حمام بهشتی اصفهان

لزوم حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو

لزوم حفظ بقایای حمام بهشتی در ایستگاه مترو – عملیات احداث ایستگاه مترو در محدودۀ محلۀ خلجای اصفهان در حال انجام است؛ درست همان مکانی که روزی حمامی به نام «بهشتی» در آن قرار داشته و نظر به اهمیت این حمام برای هویت محلۀ خلجا، سازمان قطار شهری اصفهان ملزم به حفظ بقایای آن شده.

علیرضا جعفری زند، باستان‌شناس، دربارۀ اهمیت حفظ بقایای حمام بهشتی به ایسنا گفت: این حمام جزئی از مجموعۀ بازار و مسجد محله خلجا بوده که به‌مرور زمان، تنها مسجد این مجموعه به‌صورت کامل باقی‌مانده و حمام،سال‌ها پیش شبانه در جریان تعریض خیابان تخریب‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند طاق چشمه از حمام بهشتی بر جا مانده ، تصریح کرد: بنده در جلسه‌ای با حضور معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث، به ایشان تأکید کردم که چون قدمت مسجد، به پیش از زمان حکومت شاه‌عباس و دوران حکومت شاه‌طهماسب برمی‌گردد، به‌احتمال‌زیاد حمام بهشتی نیز دارای چنین قدمتی بوده و  ضروری است که برای نشان دادن اهمیت محله خلجا در دوران صفویه نسبت به حفظ بقایای آن توجه و اقدام شود.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره اظهار کرد: ما به‌طورکلی برای ایستگاه‌های خط دو قطار شهری که در بافت تاریخی قرار دارد، شهرداری را ملزم به حضور ناظر میراث فرهنگی کرده‌ایم. خوشبختانه این ایستگاه‌ها در سطح زیرین اجرا می‌شود و مکانیسم آن با خط یک قطار شهری فرق دارد.   

وی ادامه داد: سابقاً کل ایستگاه را خاک‌برداری می‌کردند اما در حال حاضر فقط به‌اندازه مسیر تردد به سمت زیرزمین راه را باز می‌کنند و بقیه عملیات حفاری در زیرزمین انجام می‌شود؛ به همین دلیل به سطح بالا آسیبی نمی‌رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باوجوداینکه حمام بهشتی دهه‌های گذشته در جریان احداث تقاطع خیابان خلجا و طالقانی از بین رفته و فقط چند طاق از آن باقی‌مانده، ما با شهرداری و قطار شهری اصفهان مکاتبه کردیم و به آن‌ها گفتیم در طرح معماری خود این بقایا را نیز مدنظر داشته باشند چون ملزم به حفظ آن هستند.

طاهری افزود: سازمان قطار شهری آمادگی حفظ بقایا و آثار تاریخی را در کنار اجرای پروژه خود دارد و نمونۀ این کار را در ایستگاه مترو میدان امام حسین(ع) و آبراهه تاریخی که حفظ و به نمایش گذاشته‌شده شاهد هستیم./KahgelArisa

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!