صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود

صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود

صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شوداز حالت صرف تزیینی خارج و با تنوع و خلاقیت محصولات آن، به صورت کاربردی وارد زندگی مردم شود.

فریدون الله‌یاری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه باید نگاه مردم به صنایع دستی تغییر کند، افزود: امکان استفاده از بسیاری از محصولات صنایع دستی در زندگی عادی و روزانه وجود دارد بعنوان مثال می‌توان برخی از پوشش‌های سنتی را طبق میل و سلیقه امروز مردم احیا و از پارچه‌های مختلف مانند قلمکار برای تولید انواع لباس استفاده کرد.

وی با بیان‌اینکه مردم از صنایع دستی فاصله گرفته‌اند، اظهار داشت: ما می‌توانیم از شیوع بیماری کرونا بعنوان فرصتی برای آشنایی و اُلفت مردم با صنایع دستی استفاده کنیم که لازمه آن، تنوع، نوآوری و خلاقیت در تولید و عرضه محصولات آن است.

الله‌یاری، شناسایی بازارهای هدف و سلیقه مشتریان داخلی و خارجی در صنایع دستی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا صنایع دستی به زندگی مردم کشورمان برگردد که بخش خصوصی نقش بسزایی در تبلیغ و فرهنگ سازی در این زمینه دارد.

فروش سنتی پاسخگو نیست

وی با تاکید براینکه لازم است از روش‌ها و فناوری‌های نوین نیز برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی بهره بیشتری گرفت، افزود: امروزه دیگر فروش سنتی صنایع دستی پاسخگو نیست و باید از تجارت الکترونیک و بسترهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای آن استفاده کرد.

الله‌یاری به واگذاری میز صادرات صنایع دستی کشور به اصفهان اشاره و اضافه کرد: در این پیوند، سیاستگذاری و پژوهش در حوزه تولید، بازاریابی و صادرات صنایع دستی به اصفهان واگذار شد و این استان می‌تواند ایده‌های خود را بعنوان الگوی کشوری ارائه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: در دوران پسا کرونا، کشورها و جوامعی برنده هستند که از بسترهایی مانند تجارت الکترونیک برای فروش محصولات صنایع دستی خود استفاده کنند.

وی همچنین با بیان‌اینکه سال گذشته حدود ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به فعالان صنایع دستی استان اصفهان بویژه در بخش مشاغل خانگی پرداخت شد، اظهار داشت: پارسال برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان، زمینه حضور آنها در ۳۰ نمایشگاه داخلی فراهم شد.

الله‌یاری با اشاره به اینکه خرداد سال گذشته یک نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی نیز در اصفهان برگزار شد، افزود: پارسال ۴۵۰ مجوز جدید مشاغل خانگی صنایع دستی و ۲۰۰ فقره کارت شناسایی هنرمندان  صنایع دستی در استان صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به بیمه شدن حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هنرمند صنایع دستی در این استان در سه سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون از حدود ۶۰ هزار هنرمند صنایع دستی استان بیش از ۱۵ هزار نفر بیمه شده‌اند.

وی با تاکید براینکه لازم است تمهیدات ویژه‌ای برای پوشش بیمه‌ای همه هنرمندان صنایع دستی اتخاذ شود، گفت: تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر از بین هنرمندان فعال صنایع دستی استان، شناسنامه‌دار شده‌اند.

الله‌یاری، میزان صادرات صنایع دستی استان اصفهان در سال گذشته را ۳۹ میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: بیشتر صنایع دستی صادراتی اصفهان شامل خاتم، پارچه قلمکار، فیروزه‌کوبی، قلمزنی، میناکاری و نگارگری است.

خسارت صنایع دستی از کرونا

وی به خسارتی که به بخش صنایع دستی اصفهان بدلیل شیوع بیماری کرونا وارد شده است نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هنرمندان و واحدهای فعال در این بخش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند اما مقرر است با همکاری بنیاد برکت، تسهیلاتی در اختیار آنها برای جبران این خسارت پرداخت شود.

بیستم خرداد(دهم ژوئن) توسط سازمان جهانی صنایع دستی به روز جهانی “تجلیل از صنایع دستی و هنرمندان سنتی” نامگذاری شده است.

اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۹ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود
صنایع دستی باید وارد زندگی مردم شود

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نُقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

بیش از ۶۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر از بین آنها شناسنامه‌دار شده‌اند./KahgelArisa.ir

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!