حفاری های غیرمجاز در محوطه‌های قلعه تاریخی روستای شهراب

حفاری های غیرمجاز در قلعه تاریخی شهراب

حفاری های غیرمجاز در قلعه تاریخی شهراب | رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان گفت: حفاری های غیرمجاز در محوطه‌های قلعه تاریخی روستای شهراب ، ضلع غربی آن را به طور کامل تخریب کرده است.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۹۱ اداره میراث فرهنگی اردستان با صدور نامه‌ای قلعه تاریخی روستای شهراب در بخش زواره اردستان را مخروبه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر ساختمان اصلی این قلعه تاریخی و اطراف آن به یک زباله‌دانی تبدیل شده بود، گفت: اقدامی که مالکان به تازگی انجام دادند برای رفع خطرات احتمالی و جمع‌آوری زباله‌ها و همچنین جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز، اقدام به خاک‌برداری برای عملیات فنس کشی محدوده قلعه کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه اقدامات مالکان برای رفع خطرات و جمع‌آوری زباله‌ها همراه با تخریب دیواره‌های باغ‌های اطراف قلعه بوده است، گفت: این اقدامات به اصل بنا ضربه نزده است. البته حفاری‌های غیرمجاز و تخریب‌هایی که در گذشته در محوطه این قلعه تاریخی شده، ضلع غربی آن را به طور کامل تخریب و به نوعی ناقص کرده است.

مشهدی با بیان اینکه تاریخ دقیقی از احداث قلعه تاریخی روستای شهراب در دست نیست، گفت: اظهار نظرهای غیرتخصصی که درباره تاریخچه این بنا ارائه می‌دهند از نظر اداره میراث فرهنگی بی‌اساس است. به دلیل تعدد بناهایی که در شهرستان اردستان وجود دارد هنوز اقدامات کاوش برای مشخص شدن تاریخچه این بنا انجام نشده است.

۳۰ اثر تاریخی اردستان در نوبت ثبت ملی است

وی در ادامه از تهیه پرونده ۳۰ اثر فرهنگی و تاریخی این شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و گفت: این تعداد اثر که واجد ارزش ثبت شناخته شد با پیگیری‌های انجام‌شده توسط میراث فرهنگی اردستان در نوبت ثبت ملی قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه به تازگی خانه تاریخی حجازی در شهر مهاباد به ثبت ملی رسیده است، گفت: شهرستان اردستان به دلیل وفور بناهای ارزشمند، در حوزه ثبت ملی فعال است، ولی به دلیل اینکه در هر جلسه ثبت ملی که در تهران برگزار می‌شود سهمیه استان اصفهان فقط ۵ پرونده است سرعت دریافت شماره ثبت ملی بسیار کُند است./KahgelArisa

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!