قلعه-تاریخی-شلمزار

طرح مرمت جامع قلعه تاریخی شلمزار 

آغاز تهیه طرح مرمت جامع قلعه تاریخی شلمزار 

 

در سال ۱۳۰۷ به دستور حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری ملقب به صمصام‌السلطنه قلعه ای در شمال غرب شلمزار و در 40 کیلومتری شهرکرد ساخته شد که  2 هزار مترمربع وسعت و ۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد و به قلعه شلمزار معروف است.

این قلعه از 2 طبقه تشکیل شده است که طبقه اول آن حدود 40 سال پیش تخریب شد اما طبقه همکف همچنان پابرجاست.آغاز تهیه طرح مرمت جامع قلعه تاریخی شلمزار حال معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری از آغاز تهیه طرح مرمت جامع ، احیا و مقاوم‌سازی قلعه تاریخی شلمزار خبر می دهد.

به‌گزارش میراث‌آریا، کوروش باباییان روز دوشنبه 23 تیر 1399 با اعلام این خبر تأکید کرد: «برای تهیه طرح مرمت جامع، احیا و مقاوم‌سازی قلعه تاریخی صمصام‌‌السلطنه شلمزار 400 میلیون ریال اعتبار از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافت.»

او افزود: «با تهیه این طرح، عملیات اجرایی مرمت جامع، احیا و مقاوم‌سازی این قلعه تاریخی در دستور کار قرار می‌گیرد.»

معاون میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری گفت: «از سال ۱۳۸۶ تاکنون سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی و استانی برای مرمت ستون‌های سنگی، استحکام‌بخشی و کلاف‌کشی، اجرای کف‌فرش آجری، گچ‌کشی و سفیدکاری، احداث سرویس‌های بهداشتی، اجرای تأسیسات الکتریکال و مکانیکال و مرمت بام و عایق‌کاری قلعه شلمزار هزینه شده است.»

 

آغاز تهیه طرح مرمت جامع قلعه تاریخی شلمزار

او بیان کرد: «براساس برآوردهای انجام شده اعتبار مورد نیاز برای مرمت قلعه شلمزار حداقل ۶۰ میلیارد ریال است.»

باباییان افزود: «تکمیل محوطه‌سازی، کف‌فرش، نازک‌کاری، اجرای تأسیسات لوله‌کشی، نورپردازی، ساخت و نصب متعلقات چوبی در و پنجره، تکمیل و مرمت نمای آجری سنتی و همچنین تکمیل حوض مهمترین عملیات مورد نیاز برای تکمیل بنای قلعه شلمزار به‌شمار می‌رود.»

قلعه صمصام السلطنه

این قلعه که دارای ایوان و پیشخوان ستون دار سنگی است، در شلمزار ۴0 کیلومتری شهرکرد واقع گردیده است. مساحت این قلعه حدود هزار متر مربع است. شکل بنا مستطیل بوده و در دو طبقه ساخته شده است، طبقه اول دارای چندین اتاق با پوشش طاق و تویزه و با خشت خام ساخته شده است و بسیار محکم و استوار باقی مانده است.

جلو این اطاق را ایوانی با ستون های سنگی در بر گرفته است که با نقوش حجاری شده گیاهی ترئین شده است. طبقه دوم که ایوانی ستون‌دار مشابه طبقه همکف داشته است خراب شده و آثار زیادی از آن باقی نمانده است. این بنا ۲۶ آذر ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!