موزه--سفالینه-تهران

آثار موزه آبگینه تهران مرمت می شود

آثار موزه آبگینه تهران مرمت می شود

آثار موزه آبگینه تهران مرمت می شود
آثار موزه آبگینه تهران مرمت می شود

آثار موزه آبگینه تهران مرمت می شود |موزه آبگینه تهران که یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های پایتخت است قدمتش به دوران قاجار بر می گردد. این مجموعه که به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است موزه تخصصی شیشه و سفال است. خبر خوبی که این روزها درباره این مجموعه به گوش می رسد، آغاز پروژه مرمت آثار این موزه با حضور چند تن از متخصصان مرمت آثار آبگینه و سفالینه است.

مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران خبر داد: پروژه مرمت و نجات‌بخشی آثار موزه آبگینه و سفالینه ایران با حضور چندین کارشناسان مرمت با ۳۰ اثر این موزه شروع می‌شود.

حمید وکیل‌باشی با بیان این‌که در این طرح ۳۰ اثر از موزه آبگینه مرمت و نجات‌بخشی می‌شود، گفت: نخستین مرحله قبل از هرگونه اقدام حفاظتی و مرمتی، مستندنگاری دقیق و ثبت وضعیت اولیه هر شیء تاریخی است. در ابتدا از زوایای مختلف با اشل از اشیاء عکاسی و سپس سایر مشخصات فیزیکی مانند وزن و ابعاد ثبت می‌شود.

او با اشاره به این‌که در مرحله بعد وضعیت شیء از لحاظ استحکام، میزان آلودگی و سایر آسیب‌های نیازمند مرمت بررسی می‌شود، ادامه می‌دهد: پس از مرحله مستندنگاری اقدامات حفاظتی و مرمتی شروع و بستگی به نوع آسیب، استحکام‌بخشی و یا پاکسازی اولیه اجرا می‌شود.
مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران تاکید کرد: پس از انجامِ این مراحل،  و در نهایت پاکسازی و استحکام‌بخشی نهایی، مراحل حفاظت و مرمت مجددا از زوایای مختلف عکاسی و مستندنگاری محقق می‌شود.

تاریخچه عمارت موزه آبگینه

گفتنی است از این موزه که یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است، سالانه به‌طور میانگین بیشتر از ۲ میلیون نفر بازدید می کنند که بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند.این مجموعه از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه، وزیر احمدشاه قاجار بو د و سپس به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعد از آن، به ترتیب محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود. در سال ۱۳۵۵ دفتر فرح پهلوی این عمارت را برای راه اندازی موزه خریداری کرد و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بهسازی آن آغاز شد. /کاهگل آریسا

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!